In de eerste periode van de minor zijn we in een projectgroep bezig geweest met ons project FocusThee. Tijdens dit project was ik voornamelijk bezig met het creëren van de website en kijken naar invloeden van bepaalde elementen op de website ten opzichte van conversie. Door te kijken naar gebruikersgedrag en data via Hotjar van bestaande websites heb ik aanpassingen gemaakt op de website om zo de conversie op de site optimaal te hebben.
Project overview
In de eerste weken zijn we gaan kijken met de groep naar waar wij een mogelijkheid zagen om een product te lanceren en zijn we bezig geweest met het marktonderzoek. Daarna zijn de taken verdeeld en zijn er taken verdeeld.
Mijn voornaamste taak in het project was het ontwerpen van de website in Adobe XD om dit vervolgens te bouwen met Elementor ondersteund met Crocoblock. Om de website te voorzien van conversie verhogende punten heb ik heb het boek: De online marketing Tornado gelezen. Dit gaf mij veel nieuwe inzichten over hoe ik aanpassingen kon doen ten behoeve van de conversie ratio van de website.
Toen ik klaar was met het maken van de website ben ik mezelf voornamelijk gaan verdiepen in het ontwikkelen van de email campagne. Zo ben ik gaan kijken naar hoe ik mensen die de cart verlieten nog kon benaderen en hoe ik bestaande klanten langer kon laten afnemen. Vanuit hier is een email campagne ontstaan met meerdere ‘triggers’ waarin verschillende e-mails worden verzonden.
Ik kijk positief terug op het project. Ik heb voor mezelf nieuwe dingen geleerd voor zowel website optimalisatie als email campagne. Door kritisch te kijken naar
Take aways
Cart menu veranderen is conversie verhogend
Altijd een controle mail houden bij a/b testen
Mail sturen naar mogelijke klanten gebonden aan strenge regels.