‘Keywords’, een term die je vaak tegenkomt, maar wat zijn keywords, ofwel zoekwoorden, eigenlijk? Een keyword is niks anders dan een zoekterm waarop je website, of landingspagina op je website, gevonden wilt laten worden.
De juiste keywords voor op je website
Short Tail keyword
Zo’n 30% van alle zoekopdrachten die worden opgegeven op de website van google bestaat uit 1 tot 3 woorden. Dit heet als vakterm een ‘short tail zoekopdracht’’. Je kan je gaan focussen op deze short tail keywords met je website, maar over het algemeen zul je merken dat het erg lastig wordt om op deze zoektermen hoog te scoren. Long Tail keywords zijn vaak een betere optie.
Long Tail Keyword
De overige 70% van de zoekopdrachten binnen Google bestaan dus uit de zogenaamde ‘long tail zoekopdrachten’ . Long tail zoekopdrachten bestaan uit 4 of meer woorden. Dit zijn meer zinnen en zijn vooral voor informatieve website belangrijk of voor het verkrijgen van bezoekers die nog meer in de informatieve fase zitten.
voorbeeld seo
Een zoekterm waarop ik graag gevonden zouden willen worden is bijvoorbeeld ‘SEO’. Dat betekent dus dat ik dit keyword zullen opnemen in onze SEO- tekst, op onze landingspagina waarmee we op dit keyword willen scoren. Echter is SEO een lastige term met veel concurrentie. Zo zou ik kunnen onderzoeken waar mogelijkheden in de markt zitten zoals bijvoorbeeld: “SEO-bureau Tilburg”. Het zoekvolume is een stuk lager maar dat geldt ook voor de concurrentie. Het is daarom belangrijk om te kijken naar de concurrenten en de mogelijkheden die er zijn voor je specifieke keyword.
Het is namelijk zo dat Google aan de hand van de door jou gebruikte keywords in jouw SEO-teksten kan inschatten waar je pagina over gaat, waardoor je hoger gaat scoren in de zoekresultaten op deze keywords. Dit valt allemaal samen in linkbuilding structuur.
De juiste keyword voor uw website
Welk keyword moet je targetten? Een duidelijk keyword analyse is daarop het antwoord. Dit onderzoek voert je uit met behulp van allerlei SEO-tools. Voorbeelden van deze tools zijn Ahrefs, SemRush en Wisu. Het keyword onderzoek kun je zo uitgebreid en ingewikkeld mogelijk maken als je wilt. Vandaag houden we het eenvoudig en met twee simpele trucjes laten ik je zien, hoe je dit direct kan toepassen en waarmee je zeker goede keywords kunt bepalen voor je website. Bij elke tool is de essentie hetzelfde. Zo start je een onderzoek in algemene taal; “Nieuwe zoekwoorden zoeken met woordgroep, website of categorie” en vervolgens vul je een zoekwoord in bij: “Uw product of service.”, waarvan jij denkt dat deze door jouw doelgroep veel zal worden gebruikt. Let er wel op dat je de targeting ook op de juiste taal en het juiste land zet. Nu zul je een lijst met suggesties krijgen van – short tail – zoekopdrachten met daarbij het aantal keren dat er op wordt gezocht. Ook zie je de concurrentie op het zoekwoord. Het is van uitermate belang om te zoeken naar goede keywordswaar een realistische optie op is om te ranken. Heeft je site bijvoorbeeld nog een lage domein autoriteit? Dan is het niet aanbevolen om op keywords te ranken met een hoge moeilijkheidsgraad. Je kan nu aan de hand van de gekozen keywords SEO-teksten gaan schrijven voor je website. Let erop dat je teksten schrijft voor je klanten en niet voor de zoekmachines! Zorg daarom voor waardevolle content waar je bezoekers echt iets aan hebben!